De Nederlandse wetenschap toegankelijk
KNAW
De uitdaging
Resultaat
De nieuwe informatiestructuur zorgt voor betere performance van de content. Zo zijn er meer sessies per dag, is de bounce rate gedaald en de engagement verhoogd doordat gebruikers kunnen vinden waar ze naar zoeken.
Met ons werken?
Customer journeys
In verschillende online en fysieke workshops hebben we in co-creatie toegewerkt naar uitgangspunten voor de website. Aan de hand van verschillende persona’s en customer journeys, gecombineerd met de input van de verschillende teams, hebben we vastgesteld welke rol het platform vervult in de journeys.
Door het online ecosysteem te mappen brachten we in kaart waar gebruikers nog meer in aanraking komen met de KNAW en welke koppelingen er vanuit het beheer met externe systemen gemaakt worden.
Content first design
Vanuit de analyses van de customer journeys en de doelstellingen van de contenttypen is een interactieontwerp gemaakt, met een focus op informatiestructuur. Content die de rol van de KNAW voor een breed publiek laadt is prominent zichtbaar; hoe specifieker de content wordt, hoe meer deze context-afhankelijk wordt getoond. Vanuit grotere thema’s worden verschillende contenttypen aan elkaar verbonden. De thema’s vormen samen met de instituten en de publicaties de belangrijkste onderdelen van de website. Door vanuit de contentdoelen (en niet vanuit onderwerpen of afdelingen) te ontwerpen is het gebruiksgemak voor alle doelgroepen sterk verbeterd.
Een toegankelijke identiteit voor digitaal
De huidige huisstijl leent zich minder voor digitaal en daarom scherpten we diverse stijlelementen aan. We kozen voor een compacter logo, zodat deze ook op kleinere schermen goed leesbaar blijft. Het kleurenpalet en het gebruik daarvan werd getest op kleurcontrasten en uitgebreid met meerdere tinten. Ook op typografisch vlak is rekening gehouden met toegankelijkheid. Het gebruik van all caps schreef lettertypes is teruggedrongen en het gebruik van het sans lettertype wordt gestimuleerd. Dit alles om de leesbaarheid van het platform te verhogen.
Consistentie én vrijheid door iconenset
Voorheen werd voor beeld snel gegrepen naar stockfotografie, wat niet altijd de gewenste en consistente uitstraling opleverde. We bedachten hiervoor een oplossing in de vorm van een breed inzetbare iconenset die gemakkelijk uitgebreid kan worden. Deze set kan gebruikt worden voor diverse thema’s, onderwerpen, prijzen en nieuws. De oplossing biedt consistentie én vrijheid voor contentmakers; in het CMS kan een contentmaker gemakkelijk kiezen uit de iconenset voor de lijstweergave en binnen artikelen en publicaties kan redactioneel beeld toegevoegd worden.
Gestructureerde zoekmachine
Van ieder content-type (leden, publicaties, bijeenkomsten en nieuws) zijn de velden bepaald die relevant zijn voor de zoekresultaten en direct worden gesynchroniseerd naar Algolia. Algolia is een search-as-a-service-platform, ontworpen voor gebruiksscenario’s die hoogwaardige en relevante zoekopdrachten vereisen. Op deze manier kunnen we zeer efficiënt en flexibel een optimale gebruikerservaring bieden voor het realtime filteren en doorzoeken van alle content.
Overzichtelijke gerelateerde content
Fondsen en prijzen, nieuws, leden, evenementen en publicaties. De een kan niet bestaan zonder de context van de ander. Daarom is het mogelijk om alle contentvormen automatisch en handmatig naar elkaar te laten verwijzen. De content is centraal te beheren: pas je het op één plek aan, dan volgen alle andere plaatsingen.
Bekijk bijeenkomsten of kijk ze terug
De KNAW organiseert vele evenementen voor verschillende doelgroepen. Deze webinars zijn nu overzichtelijk te bekijken in de agenda. Is het evenement voorbij en opgenomen, dan kan de bezoeker deze makkelijk terugvinden en bekijken. Binnen de agenda kan er weer gefilterd worden op onderwerp, plek of andere gegevens.