Een identiteit die je ogen opent
muZieum
De uitdaging
Het resultaat
Met ons werken?
Een bijzondere ervaring
Opens your eyes
We zijn gewend om te spreken in termen van beperkingen. De dingen die we niet kunnen doen als iets niet werkt zoals normaal. Het concept voor muZIEum draait erom dat om te draaien. Vandaar de slogan ‘Opent je ogen’. Gericht op mogelijkheden, niet op beperkingen.
Hyper-leesbaar, hyper-toegankelijk
Toegankelijkheid is in al ons werk belangrijk. Maar voor dit project was het een no-brainer om nog een paar stappen verder te gaan. Een leesbaar lettertype, goede contrasten en code waren niet genoeg. In plaats daarvan hebben we toegankelijkheid een integraal onderdeel van ons ontwerp gemaakt. Dit heeft geleid tot een uniek kleurenpalet en functionaliteit.
Inspiratie uit de echte wereld
Tijdens ons onderzoek voor dit project kwamen we verschillende hulpmiddelen tegen die mensen met een visuele beperking helpen. Die tools leidden rechtstreeks naar functionaliteiten zoals de kleurenschakelaar en het kleurenpalet.
Het best leesbare lettertype
Atkinson Hyperleesbaar is vernoemd naar de oprichter van het Braille Instituut. Het is speciaal ontwikkeld om de leesbaarheid voor slechtziende lezers te vergroten en begrip te verbeteren. Het is gemaakt door Applied Design Works om karakterherkenning en de leesbaarheid van geschreven tekst te verbeteren.
Soortgelijke letterparen worden van elkaar onderscheiden om de leesbaarheid drastisch te vergroten
Karaktergrenzen zijn duidelijk gedefinieerd, waardoor iedereen op het spectrum van visueel mogelijkheden wordt bediend.
Een beeldtaal gebaseerd op visuele beperkingen
Een visuele beperking is niet zo simpel als zien of niet-zien. Er is een grote verscheidenheid aan visuele beperkingen en ze hebben allemaal verschillende kenmerken. Ze brengen allemaal hun eigen uitdagingen met zich mee en er is dan ook niet één manier om informatie het beste te presenteren.
Door de kenmerken van deze beperkingen te gebruiken, hebben we een beeldtaal gecreëerd die visueel aantrekkelijk en educatief is én bezoekers online en offline laat ervaren hoe het is om geen standaardvisie te hebben.